Миряни в суспільстві

Міжкультурний аспект засобів масової комунікації

Zenit, 22 лютого 2011

У Папському університеті в Римі (Pontifical Urban University) навчають професіоналів як користуватися сучасними засобами масової комунікації в умовах зростання полікультурності у світі.

Агенція «ZENIT» взяла інтерв’ю в отця Лука Пандольфі, директора університетської магістерської програми з питань засобів масової комунікації в умовах полікультурної та місіонерської ситуації в світі, на тему: як дана навчальна програма готує студентів належно відповісти на виклики світу, який різко змінюється.

Зеніт: Чому важливо отримати ступінь магістра з питань засобів масової комунікації в умовах полікультурного світу в Папському університеті «Урбаніана» в Римі?

Отець: Від моменту свого заснування в 1627р. Папський університет «Урбаніана» ставив перед собою завдання — виховання особистостей та служителів для Церкви, місіонерів, які підуть аж до краю землі, туди де присутні різні культури, традиції, релігії.

У наші дні зустріч різних культур, зустріч між культурою та Христовим Євангелієм вже не є життєвим досвідом лише місіонерів (чоловіків та жінок), навпаки така зустріч відбувається постійно у сфері засобів масової комунікації.

Зеніт: Коротко опишіть навчальну програму з підготовки майбутніх працівників засобів масової комунікації?

Отець: Наша програма забезпечує теоретичну і практичну підготовку студентів, аби вони могли стати лідерами і менеджерами малих і середніх ЗМІ на місцях (газет, радіо і телеканалів), які також проходять підготовку з засобів комунікації в Інтернеті, які фактично сьогодні об’єднують в собі кілька таких засобів комунікації. Також ми бажаємо, щоб наші студенти набули навиків критичного сприйняття, аналізу та створення ЗМІ, були готові відповісти на покликання працювати у полікультурному світі, який як такий є реальним викликом для сучасної доби.

Зеніт: Чому сьогодні більше говорять про міжкультурний діалог, ніж про адаптацію до полікультурного середовища?

Отець: На мою думку, у численних країнах різні моделі міжкультурного діалогу зазнали невдачі, оскільки були спроби поєднати разом декілька культур, з метою їх співіснування, шукаючи при тому більш чи менш прийнятних способів для взаємного визнання і виявів толерантності. У дійсності, культури, краще сказати, люди комунікують, переплітаються, заражаються одне одним чи ведуть взаємну боротьбу, зокрема в умовах нерівності та несправедливості. Міжкультурний діалог — це шлях, на якому шукаються способи, які часто є складними, для зустрічі, діалогу, обміну, спільних рішень важких чи спільних питань.

Зеніт: Чи міжкультурний діалог — це вихід для країн, де тривають конфлікти, де відсутнє толерантне ставлення до релігії?

Отець: Це не лише вихід, але довгий шлях; це шлях, де крок за кроком, послуговуючись компетентними уміннями і мудрістю, слід перейти від простого взаємовизнання до відкриття багатства культури чи релігії один в одного. Часто культура і релігія співвідносяться одне з одним, часом вони глибоко переплітаються між собою.

Однак, у більшості випадків суть проблеми не полягає в релігії чи відмінності між релігіями. Конфлікти — це боротьба за владу, а прояви нетолерантності беруть витоки з існуючої нерівності та несправедливості, або ж їх породжують ті, що зацікавлені у такій ситуації.

Зеніт: У нещодавньому зверненні з нагоди Світового дня засобів масової комунікації Папа говорить про соціальну мережу комунікацій через Інтернет. Наскільки в Інтернеті є представлено послання про міжкультурний діалог та значення інкультурації?

Отець: По-перше, необхідно розглянути цифрову мережу Інтернету як знаряддя чи засіб комунікації, який можемо використовувати для осягнення поставлених перед собою цілей. Коли ж розглядати Інтернет як культурне і соціальне середовище, з своєю культурою і формами соціалізації, то слід відзначити, що це середовище постійно змінюється. Це середовище, у якому перетинаються різноманітні зображення, символи й тексти, а також взаємодіють люди різного віку, соціального статусу, традицій і національностей, здійснюючи вплив один на одного. Завдяки Інтернету відбувається структурний міжкультурний діалог, який відбувається в умовах очевидної технологічної та часом мовної однорідності (бо користуються простою англійською мовою).

Тепер, коли якийсь місіонер несе Христове Євангеліє у середовище іншої мови та культури, яке відрізняється від його рідного, то він буде ділитися посланням мовою і в рамках культури того народу, до якого звертається, і для цієї цілі слід також залучати цифрове середовище, соціальну Інтернет мережу, але не нехтувати іншими видами комунікації, які також присутні й мають свою вартість у цифровій мережі.

Зеніт: Яка ваша оцінка згаданої магістерської програми?

Отець: По-перше, якщо говорити з позиції полікультурного викладацького складу нашого факультету, де працюють спеціалісти з різних наукових галузей, то магістерська програма — це певний виклик та перевірка на компетентність для викладачів.

По-друге, студенти мають обладнані новою, сучасною мультимедійною технікою аудиторії, і навчаються відповідно до нових дидактичних підходів та практичних приймів навчання.

Дана магістерська програма поступово крок за кроком оновлюється, беручи до уваги новинки і сучасні досягнення у сфері технологій та соціальних комунікацій, враховуючи потреби і запити студентів. Попередня і теперішня магістерська програма — це також результат обміну досвідом та міжкультурного діалогу. У нас завжди навчалися студенти з чотирьох континентів, які приносили із собою власну культуру та світосприйняття, і таким чином допомагали нам розширити власний горизонт світосприйняття і компетентності.

Зеніт: Які вимоги ставляться перед вступниками? Чи можливо отримати стипендію на навчання? Як це зробити?

Отець: Необхідно мати завершений перший рівень освіти (бакалавріат чи ліценціат), бути «обізнаним» у сфері інформаційних технологій, володіти італійською мовою. Навчання ведеться на італійській мові, тому бажано володіти хоча б базовим рівнем спілкування цією мовою.

Магістерська програма триває з вересня по червень два навчальні семестри. Студент зобов’язаний відвідувати лекції, брати участь у практичних заняттях, пройти практику, тобто бути активним впродовж цілого академічного року. Існує можливість отримання стипендії, однак нею може скористатися невеличка кількість студентів, тому що важко забезпечити усю вартість річного проживання студента, нам легше зробити знижки на оплату за реєстрацію та зарахування на навчання.


Інтерв’ю взяв Хосе Антоніо Варела Відаль

Назад